Dienas lasījumi
29.
jūnijā visā Baznīca svin svētkus par godu vienlaicīgi diviem svētajiem
apustuļiem – Pēterim un Pāvilam. Bet vai mēs esam aizdomājušies, kāpēc šo divu
tik atšķirīgo apustuļu piemiņa tiek svinēta vienā dienā? Kaut arī viņus abus
uzskatām par Baznīcas pīlāriem, tomēr Pēteris un Pāvils ne vienmēr visās lietās
bija vienprātīgi. Pirmatnējā Baznīcā apustulis Pēteris vadīja Kristus mācībai pievērstos
jūdus, savukārt Pāvils centās sludināt Dieva Vārdu visā toreiz zināmajā
pasaulē, devās apustuliskajos ceļojumos un pievērsa kristīgajai ticībai
pagānus. Šī abu apustuļu atšķirīgā pastorālā pieeja Evaņģēlija sludināšanā
radīja atšķirīgus viedokļus viņu starpā. Jāatzīmē, ka janvārī mēs jau svinam
Pāvila atgriešanās svētkus, bet februārī – svētā Pētera katedras svētkus.
Tātad, uz ko mums norāda šīsdienas svētki?
Svēto
Pētera un Pāvila svētki Baznīcā tiek svinēti kopš 3. gadsimta. Gan Pēteris, gan
Pāvils mira mocekļa nāvē Romā. Viņi abi tika godināti kā šīs pilsētas
aizbildņi, pirmatnējās Baznīcas pīlāri, cilvēki, kuriem bija izšķiroša loma
Evaņģēlija sludināšanā pasaulei. Visbeidzot ķeizara Valeriāna kristiešu
vajāšanu laikā viņu abu mirstīgās atliekas tika uz laiku izņemtas no kapiem un
pārvietotas drošākā vietā, lai pasargātu no profanācijas. Saskaņā ar Tradīciju,
tas notika 258. gada 29. jūnijā.
Apustulis Pēteris ir dzimis Betsaidā – pilsētā
ziemeļos no Galilejas ezera, tagadējā Izraēlas teritorijā. Līdz kļūšanai par
Jēzus mācekli viņš tāpat kā brālis Andrejs (arī apustulis) bija zvejnieks. Kristus
Pēterim uzticēja primātu – būt pirmajam starp apustuļiem, tāpēc viņš ir
vissvarīgākais to vidū. Pēteris ir pirmais Romas bīskaps un katoliskās Baznīcas
pāvests. Sākumā Pētera vārds bija Sīmanis.
Jēzus to mainīja, sakot: ,,Tu esi Pēteris (Klints), un uz šīs klints es celšu
savu Baznīcu.” (Mt 16, 18) Jēzus
runāja aramiešu valodā, tāpēc Viņš nosauca Sīmani par Kefu, kas nozīmē ,,klints”. Taču lielāku popularitāti guva tieši šī
vārda latīņu un grieķu tulkojumi (latīniski Petrus
– klints; grieķiski Petros – akmens,
jeb petra – klints), no kuriem tad
arī atvasināti vārdi, kādos saucam šo apustuli lielākajā daļā mūsdienu valodu.
Kristīgajā
mākslā svētais Pēteris visbiežāk tiek attēlots kā bārdains, sirms, vecs vīrs ar
atslēgām vai atslēgu pāri rokās. Atslēgas simbolizē apustulim Pēterim doto varu
sasaistīt un atraisīt, kā arī augstāko varu pār ticīgo kopienu – Baznīcu. Jēzus
teica Pēterim: ,,Es tev došu debesvalstības atslēgas. Un ko tu saistīsi virs
zemes, tas būs saistīts arī debesīs; un ko tu atraisīsi virs zemes, tas būs
atraisīts arī debesīs.” (Mt 16, 19)
Reizēm, bet ievērojami retāk kā atslēgas, svētā Pētera attēlojumiem pievieno
arī tādus atribūtus, kā: grāmatu,
tīstokli, gaili, važas, apgrieztu krustu, laivu, zivis, tīklus, klinti, gana
zizli, tiāru (pāvestu galvassegu). Grāmata vai tīstoklis ir atribūts, kas
raksturo svēto kā apustuli – Evaņģēlija labās vēsts nesēju. Zivs simbols
saistās ar to, ka jaunībā Pēteris bija zvejnieks. Gailis atgādina Jēzus vārdus,
ka naktī, kurā Viņš tiks sagūstīts, Pēteris trīs reizes Viņu aizliegsies, un
pēc tam iedziedāsies gailis (sal. Mt
26, 34; Mk 14, 66-72).
Apustulis Pēteris mira mocekļa nāvē 64. gadā Romā, Vatikāna pakalnā, ķeizara Nērona valdīšanas laikā. Saskaņā ar Tradīciju viņš tika piesists krustā, taču ar galvu uz leju. Svētais Pēteris tiek godināts kā Romas, pāvestu, zvejnieku, mūrnieku, akmeņkaļu, lodētāju, kalēju, atslēdznieku un pulksteņmeistaru debesīgais aizbildnis.
Apustulis
Pāvils dzimis
Tarsā, Kilikijas vēsturiskajā reģionā dienvidaustrumu Mazāzijā, tagadējā
Turcijā. Svētā Pāvila vārds sākotnēji
bija Sauls (ebrejiski Šavel). Jaunībā
viņš bija farizejs un pat ņēma aktīvu dalību kristiešu vajāšanās. Pāvila vārdu
Sauls pieņēma pēc atgriešanās, ko brīnumainā veidā piedzīvoja ceļā uz Damasku.
Vēlāk kļuva arī par apustuli. Viņu pamatoti dēvē par tautu apustuli aktīvās
Evaņģēlija sludināšanas pagānu tautu vidū dēļ. Pāvils bija izglītots cilvēks,
tāpēc viņam bija būtiska nozīme Baznīcas attīstībā. Svētais Pāvils ir
uzrakstījis vairākas vēstules, kuras kļuva par daļu no Jaunās Derības. Viņa
vēstulēs ietvertā teoloģija ir galvenais iedvesmas avots Baznīcas domāšanai.
Svētais
Pāvils tika notiesāts uz nāvi 67. gadā Romā ķeizara Nērona valdīšanas laikā. Kā vēstī
Tradīcija, Pāvils tika nomocīts aiz Ostijas vārtiem. Tā kā viņš bija Romas
pilsonis, tad netika piesists krustā, jo senie romieši to uzskatīja par
kaunpilnu nāvi. Pāvilam tika ar zobenu nocirsta galva.
Senajā ikonogrāfijā svētais Pāvils
parasti tiek attēlots kā kalsns, neliela auguma vīrs. Tas saistās arī ar viņa
vārdu, kuru izvēlējās apustulis – latīniski Paulus
nozīmē ,,sīks, mazs”. Visai nesena prakse ir attēlot viņu kā spēcīgu, gara
auguma vīru. Reizēm svēto Pāvilu attēlo ar trīs avotiem, jo saskaņā ar
Tradīciju vietā, kur viņš tika nomocīts, vēlāk iztecēja trīs avoti. Mākslā svētais
Pāvils lielākoties ir redzams ar grāmatu vienā rokā, bet ar zobenu – otrā. Ļoti
bieži apustuli Pāvilu attēlo kopā ar sv. Pēteri, jo viņi abi bija apustuļi,
kuriem ir vislielākā ietekme Baznīcas attīstībā. Turklāt saskaņā ar Tradīciju
Pāvils tika nomocīts 29. jūnijā – tajā pašā dienā, kad Pēteris, tikai dažādos
gados. Svētais Pāvils ir Romas, Katoļu Akcijas, laju apustulāta, Grieķijas,
Maltas, telšu taisītāju un jūrnieku aizbildnis.
Vai varam iedomāties, kāda būtu
Baznīca bez Pētera vai arī bez Pāvila? Pilnīgi noteikti Dievs izmantoja viņus
abus ar viņu tik atšķirīgajām dāvanām, lai ievestu mūs dziļāk Evaņģēlija
izpratnē. Lai izmainītu pasauli Evaņģēlija garā, nepietiek tikai viena cilvēka
vai viena cilvēku tipa – ir vajadzīga dažādība! Tāpēc ir tik skaisti, ka svinam
šodien divu atšķirīgu, bet tai pat laikā tik cieši saistītu Baznīcas svēto svētkus!
Dievs vēlas izmantot arī katru no mums kādā īpašā veidā. Viņš vēlas, lai mēs
visi esam ticības liecinieki un liecinieces!
Ievietots: 09:37, 29.06.2018. pr. Ainārs Londe